Хей, имам нещо специално за теб!
Попълни имейл адрес, на който до минута ще получиш обещаното ;)
През вече изминалият уикенд имах възможността и удоволствието да присъствам на конференцията, която събира на едно място най-креативните, иновативни и талантливи developer-и и дизайнери в Европа (и не само) на едно място – AWWWARDS Conf. 2024 VLC.
Реших да ви разкажа в няколко реда, придружени от кадри, какви бяха лекциите, какви теми се дискутираха, как се усещаше атмосферата и защо е супер важно да посещаваме такива събития и да се срещаме с хората, които ни вдъхновяват.
За тези от вас, които се чудят какво изобщо е AWWWARDS – това е международна платформа, която отличава и награждава най-добрите уеб дизайнери, разработчици и агенции в света. Тя служи като източник на вдъхновение и критерий за качество в уеб индустрията, като предоставя признание за иновативни и визуално впечатляващи проекти. Ежегодно AWWWARDS организира конференции по целия свят, където професионалисти в областта на уеб дизайна и разработката споделят най-новите тенденции, технологии и идеи.
Няма как да говорим за creative coding и да не стане дума за WebGL. Питаш се какво е WebGL ли? Ето ти кратка дефиниция:
WebGL (Web Graphics Library) е технология, която позволява да създаваме 3D графика директно в уеб браузъра, без да се налага да инсталираме допълнителни програми или плъгини. С WebGL можем да показваме интерактивни триизмерни обекти, анимации и игри на уебсайтове, използвайки само JavaScript. Това прави уеб съдържанието по-визуално впечатляващо и динамично.
На практика, WebGL превръща браузъра в мощен инструмент за графична обработка, което е идеално за създаване на модерни и иновативни уебсайтове.
За да ти го направя по-прегледно, ето и няколко сайта, който използват WebGL:
3 от лекциите бяха фокусирани именно над WebGL и бъдещето на тази технология.
Robert ни впечатли с демонстрация на личен проект, над който работи от години – https://dracarys.robertborghesi.is/
Всичко е започнало като 3D модел на дракон, а крайният резултат е… , просто отвори линка по-горе и виж.
Слушайки го се замислих кога разбираме, че даден проект, който реално не е проект за клиент, е готов, финализиран? Кога слагаме точка?
Замисли ме също за това колко важно е един професионалист да екпериментира и да се забавлява с това, което прави.
Лекцията на Mario хвърли светлина върху това как можем да манипулираме текст с WebGL, особено използвайки различни библиотеки.
Слушайки го си мислех за това колко важна е типографията и как умелото използване на 3D ефекти може да постави акцент там, където е най-уместно.
Fun fact тук е, че по време на полета до Валенсия, където се проведе конференцията, изгледах епизод от Akstract: The Art of Design за Paula Scher – култово име в света на типографията и графичния дизайн, та това съвсем обогати преживяването ми.
Dorian, който идва от култовото DOGSTUDIO, ни накара да се замислим за това доколко е възможно изкуствения интелект да вземе позициите ни като дизайнери или програмисти.
Краткият отговор – невъзможно е. Изкуственият интелект е най-полезен тогава, когато е насочван от естествен такъв.
Всъщност, ползите, които можем да извлечем са множество. Dorian сподели за проект, който посредством употребата на AI и WebGL рендерира данни от ядрено-магнитен резонанс в уеб.
Ако трябва да назова едно свързващо звено между всички лекции, то това ще е темата за RnD (research and development) и това колко съществено важно е това както за усъвършенстване индивидуалните умения на програмиста, така и за успеха и иновативността на студиото.
Co-founder-a на едно от най-успешните креативни студиа – Basement, и настоящ lead в друго не по-малко успешно студио – Freight, ни сподели за това колко е важно даден код да се преизползва, да се създават модули и да се имплементират и усъвършенстват във всеки следващ проект.
Обърна много внимание и на open source проектите, които той и екипът му създават и както самия Franco каза – когато се убедим, че „просто работят„, ги споделяме свободно за всички.
Такава е и една от създадените от тях библиотеки – Lenis smooth scroll, с която ще работим в интензивния workshop за уеб анимации (виж повече и си запази място тук).
Този talk бе сред най-динамичните. Zala предизвика всеки от нас да се замисли каква е перфектната рецепта за баланс между контрол и хаос.
Като част от екипа на Unseen Studio, тя има заслуга за огромен процент от реализираните и спечелили десетки награди проекти, впечатляващи с брилянтни WebGL реализации и потребителски преживявания сякаш във видео игра.
Това, което си взех от нейната лекция бе, че ключът към креативността се крие в експериментирането, в това да работим с непознатото. А как можем да експериментираме? Когато предвидим достатъчно време за тестване на идеи и изучаване на нови технологии и техники.
За над 11-те си години опит съм научила едно основно правило в програмирането – софтуерният код е най-добър тогава, когато може да се преизползва. Това да имаш „заготовка“ било то на функции, компоненти или стилове, спестява много време и това всеки път да започваш от „бялата дъска“.
Точно това бе темата и изводите от следващия talk.
Founder-a на Syncronized Studio ни сподели за част от техните процеси и това как си осигуряват достатъчно време за експерименти, нови разработки и RnD.
В основата на talk-а му се наблягаше на създаването на модули и „заготовки“, които да осигурят smooth start на проекта, след което да се надгражда спрямо нуждите и изискванията.
Filip сподели малко и за концепцията на Syncronized за т.нар. encapsulated layers of animations или какъв подход предприемат, когато трябва да създадат преживяването на дадена страница от първия пиксел в началото на екрана до неговия край.
Не на последно място сподели, че от студиото работят по инструменти и заготовки, които ще споделят свободно, на този линк може да се регистрираш, за да получиш известие, когато това се случи.
Както съм писала и в тази статия/урок – уеб достъпността е от съществено значение за един уеб сайт. През 2024-та все по-често се говори за т.нар. accessibility и кои са най-добрите практики за създаване на уеб, който всеки може да достъпи.
Лекцията на Cyd бе откриваща за конференцията, но и до самият ѝ край си остана любимата ми.
Практикуваща като independent creative developer, който преподава в Amsterdam University of Applied Sciences, Cyd насочи вниманието ни към важносттана уеб достъпността. Освен това, тя сподели и някои добри примери и tips, които всеки от нас може даприлага в разработките си, например:
.sr-only:not(:focus):not(:active) {
position: absolute;
white-space: nowrap;
width: 1px;
height: 1px;
overflow: hidden;
clip: rect(0 0 0 0); /* for IE only */
clip-path: inset(50%);
}
/* the 2024 sr-only class, as recommended by Sara Soueidan */
Cyd ни накара да видим, че креативните уеб сайтове могат да запазят своята достъпност и да бъдат посещавани от хора с всякакви увреждания или затруднения. Нещо интересно като цитат, което ми остана от нея:
Aria doesn’t make HTML accessible, it makes INACCESSIBLE HTML accessible.
В превод – ако още в самото начало избираме правилните тагове и структурираме HTML-a си както трябва, няма да имаме нужда от употребата на aria labels.
Може да разгледаш сайта на Cyd тук и да се увериш в способностите ѝ.
Последният интензивен workshop от есенната програма е насочен точно към web accessibility и тестване, затова ако тази тема представлява интерес за теб те окуражавам да разгледаш подробно тук и да запазиш своето място сега.
Посещаването на такъв тип събития и формати е задължително за тези от нас, които искат да се натъкват на нови идеи, нови похвати, да се срещат със също толкова вдъхновени колеги, да поговорят със своите идоли и да видят, че те също са човеци – търсещи решения, намиращи се в неизвестното, незнаещи, но експериментиращи и готови да надскочат себе ди!